Cochetând de multa vreme cu fotografia am avut
ocazia sa aud, sa citesc, sa experimentez diverse situații în fotografia de
eveniment. De aici si idea de a scrie despre acest subiect.
Eu unul cred ca fotografii de eveniment pot fi împărțiți
în câteva categorii clare:
Inconștienții –
cei care întreabă pe forumuri dedicate: “In week-end merg sa fotografiez la un
eveniment, ce setări sa folosesc la aparat?”;
Amatorii – cei
care dețin un DSLR si câteva obiective, știu cate ceva despre fotografie si încearcă
si ei sa scoată un ban;
Artiștii – cei
care fac fotografii foarte reușite cu teme diverse dar care mergând la
eveniment realizează cadre a căror frumusețe doar ei o înțeleg;
Profesioniștii –
cei care știu ce trebuie sa facă, care știu sa asculte si sa tina cont de
exigentele si solicitările clientului, cei care știu sa explice unui client ce
este necesar si ce ar trebui sa facă.
Din punct de vedere al clienților, aceștia in cea
mai mare parte, sunt necunoscători în ale fotografiei și nu doresc decât sa poată
vedea la sfârșitul evenimentului fotografii care sa le bucure ochiul și
sufletul.
Din păcate de multe ori am întâlnit situații in
urma cărora clientului i-a plâns atât portofelul cât și ochiul. Cine este
vinovat de aceste situații: fotograful nepregătit sau clientul necunoscător?
Nu am să înțeleg niciodată cum un individ cu un
aparat de fotografiat pe care nu știe să îl folosească se poate autointitula
fotograf și cum de are curajul, în această calitate, să oferte niște servicii
contra unor costuri, uneori exagerat de mari.
Cum de altfel nu am să înțeleg clienții care nu își
pun întrebări atunci când li se oferă servicii la prețuri foarte mici. Sau pe
cei care aleg un singur individ care sa facă atât foto cât și video, eventual
și altele, gen maestru de ceremonii.
Din păcate aceste situații au dus la scăderea
valorii serviciilor de foto-video, in defavoarea clientului. Acesta se bucură a
găsit un chilipir și de fapt se alege cu un CD de fotografii care nu sunt
clare, nu sunt încadrate corespunzător, nu exprimă nimic. Iar cei care oferă
calitate pierd clienții datorită costurilor mai mari, justificate de altfel.
Justificate de costul echipamentului, de costurile de instruire, de costurile indirecte
datorate timpului alocat unui client.
Nu sunt fotograf de evenimente, dar am avut
norocul să participat la câteva ca învățăcel. Cel mai greu mi s-a părut la o
nuntă, când am stat “pe teren”
de Sâmbătă, ora 10 am, până Duminică, ora 6 am. Aproape 24 ore. Apoi am mai
stat câteva zile să selectez fotografiile, să le retușez unde a fost cazul. Cu
tot cu eveniment, să spunem un 5 zile de lucru. Iar clientul vrea să
achiziționeze aceste servicii la 100-200 RON (eu nu am fost pe bani la acest
eveniment și nici nu am fotografiat pe bani). Și găsește, culmea. Dar cu ce se
alege: cu un individ care la sfârșitul evenimentului copiază “pozele” de pe card pe CD și i le dă clientului,
fără să arunce un ochi pe ele, măcar să șteargă cadrele total nereușite.
Mai rău este că există și alternativă, respectiv
clientul plătește o sumă frumușică și primește același gunoi.
Ca o concluzie:
Cetățeni în căutare de fotograf/cameraman – aveți grijă ce alegeți, cereți
referințe și portofoliu și mai ales, aveți grijă atunci când costurile sunt
prea mici. Și țineți minte, nu întotdeauna dacă aparatul foto este mare
fotografiile vor fi reușite.
Utilizatori de DSLR, nu mergeți să ruinați evenimentul unui om doar
pe ideea că dacă aveți DSLR fotografiile vor ieși profesionale. Întâi
cunoașteți-vă echipamentul, experimentați, mergeți ca fotograf secundar, cunoașteți-vă
limitele.
No comments:
Post a Comment