Cuvântul fotografie
are originea de la două cuvinte provenite din limba greacă: fotos (φotoς) care
se traduce ca lumină și grafein (γραφειν) care se traduce ca lumină,
desen, scris. Literalmente se poate traduce prin a picta cu lumină.
Astfel, cel care fotografiaza
trebuie sa invete sa controleze si sa manipuleze lumina. Pentru a face acest
lucru are la indemana cativa parametri cu care sa se “joace”:
- diafragma – orificiu cu diametru variabil care controleaza cantitatea de lumina care intra in mediul optic
- timp de expunere – durata de timp in care senzorul este expus luminii
- sensibilitate senzorului - determina cantitatea de lumina necesara pentru ca fotografia sa fie corect expusa
Diafragma este un element care controleaza
cantitatea de lumina care intra in mediul optic, la fel ca irisul ochiului
uman. Ea
este compusă dintr-un set de lamele dispuse paralel cu lentilele obiectivului
în aşa fel încât ele formeză un orificiu al cărui diametru este variabil. Modificarea
diafragmei (A – aperture) conduce la marirea sau micsorarea orificiului permiţând
astfel un control asupra cantităţii de lumină ce pătrunde prin obiectiv.
Diafragma se masoara cu ajutorul
numarului f, care este de fapt un raport intre diametrul fizic al deschiderii
si distanta focala, astfel incat, indiferent de obiectiv, o anume valoare a
diafragmei inseamna aceeasi cantitate de lumina intrata in aparat. Asadar, daca
avem o deschidere de 25 mm la o distanta focala de 50 mm, valoarea diafragmei este
de 1/2. In practica nu se mai specifica “diafragma unu pe doi”, ci se specifica
doar numitorul, adica “diafragma doi”.
Valorile pe care le poate lua
diafragma (f) sunt 1, 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22, 32, 45, 64 fiecare
valoare reprezentand jumatate din cantitatea de lumina admisa de valoarea
precedenta. Exista si aparate care utilizeaza jumatati sau treimi de treapta. O
diafragma deschisa lasa sa intre mai multa lumina. Cantitatea de lumina care
trece la o anumita valoare a diafragmei este de 2 ori mai mare decat valoarea
imediat urmatoare, mai inchisa. De exemplu o diafragma f/1,4 admite de
doua ori mai multa lumina decat f/2.
Exemplu:
Atenţie, 1 este
deschiderea cea mai largă ! Deci, când vorbim de o diafragmă mare avem în
vedere o valoare mică şi viceversa.
Cu
cât un obiectiv permite o deschidere mai mare a diafragmei cu atât spunem
despre acel obiectiv că este mai luminos, iar acest lucru este un criteriu
foarte important în aprecierea calităţii lui.
Timpul de expunere este timpul in care senzorul este expus luminii.
Timpul de expunere poate fi
controlat cu ajutorul obturatorului. Obturatorul este
acel dispozitiv care, prin deschidere,
permite pătrunderea luminii necesară pentru expunerea
senzorului.
Obturatorul este constituit din două
perdele, dispuse vertical sau orizontal, aşezate cap la cap. În repaus doar una
dintre ele acopera pelicula. În urma declanşării, ele se deplasează una în urma
celeilalte, la foarte mica distanţă, descoperind astfel, în mod egal, senzorul.
De ce două perdele şi nu una singură
care să se deschidă şi apoi să se închidă ? Răspunsul e simplu. Dacă ar fi o
singură perdea ce s-ar deschide de la stânga la dreapta, să zicem, partea din
stânga a peliculei ar fi expusă mai mult timp decât cea din dreapta deoarece aceasta
ar fi expusă şi când perdeaua ar ajunge la jumatatea “drumului” şi încă mai
acoperă jumătatea dreaptă. Dacă punem la socoteală şi “drumul” înapoi al
perdelei (deci de la dr. la st.), decalajul se accentuează pe acelaşi
raţionament. Am obţine astfel o fotografie jumătate expusă corect, jumătate
supra/subexpusă.
Ca si in cazul diafragmei, controlul timpului de expunere se
face in trepte, fiecare treapta dubland sau injumatatind timpul de expunere.
1/2000; 1/1000; 1/500; 1/250; 1/125; 1/60; 1/30; 1/15; 1/8; 1/4; 1/2; 1 etc. De
exemplu un timp de expunere de 1/1000 lasa sa treaca jumatate din lumina admisa
intr-un timp de 1/500. Timpii
de expunere cei mai utilizați în fotografia curentă, care se face în general
din mână și nu de pe trepied, sunt între 1/60s și 1/500s.
Exemplu:
Sensibilitatea senzorului determina cantitatea de lumina necesara pentru
ca fotografia sa fie corect expusa. O sensibilitate mica inseamna ca este
nevoie de o cantitate mai mare de lumina, care poate fi compensata fie din
diafragma (se deschide mai mult diafragma), fie din timpul de expunere (se
mareste timpul de expunere).
Sensibilitatea se masoara in
diferite unitati:
ISO/ASA: 50, 100, 200, 400, 800, 1600, 3200, 6400
DIN: 18, 21, 24, 27, 30, 33, 36, 39
GOST: 45, 90, 180, 350, 700, 1400, 2800
Scara este
aritmetică, sensibilitatea se dublează la fiecare treaptă, de exemplu 400 ISO
este o sensibilitate de două ori mai mare decât 200 ISO, ceea ce duce la un
necesar de lumină de două ori mai mic.
Exemplu:
Expunerea
Rezultatul
combinaţiei dintre valorile diafragmei, a timpului de expunere şi, respectiv,
sensibilitatea senzorului poarta numele de expunere.
Stabilirea
expunerii înseamnă determinarea cantităţii de lumină şi a timpului în care
această lumină impresioneaza senzorul astfel încât să obţinem o imagine
corectă. Astfel, pentru o expunere corecta unui timp de expunere îi corespunde
o anumită deschidere a diafragmei. Deschiderea sau închiderea diafragmei cu o
treaptă faţă de valoarea corectă, fără a modifica şi timpul de expunere duce la
supraexpunerea, respectiv subexpunerea imaginii.
Acest
lucru nu înseamnă că pentru aceleaşi condiţii de iluminare nu putem folosi
decât un singur timp de expunere (respectiv o singură diafragmă). Putem alege
între mai multe combinaţii (perechi) de diafragmă/timp de expunere functie de
rezultatul dorit.
Focalizarea
Claritatea imaginii este printre factorii cei mai
importanti pentru reusita tehnica a fotografiilor, alaturi de expunere si balansul de alb. O fotografie
poate avea o compozitie impecabila, un balans de alb excelent, o expunere „ca
la carte”, dar daca nu este bine focalizata, imaginea este un esec. Si asta
pentru ca, in timp ce balansul de alb si expunerea se pot ajusta pana la
nivelul dorit sau macar aproape de acesta, focalizarea este singurul parametru
ce nu poate fi "reparat" in post-procesare.
Claritatea imaginii are efect si asupra rezolutiei reale a imaginii,
în sensul ca o imagine care nu este correct focalizata nu foloseste posibilitatea
aparatului de redare a detaliilor, indiferent de rezolutia senzorului. De
asemenea, cu cât mai clare sunt imaginile, cu atât mai putin se va vedea
efectul zgomotului caracteristic la folosirea valorilor ISO mari.
Spunem ca un subiect este focalizat atunci cand acesta este inclus
in planul de focus. Planul de focus este regiunea unica a imaginii de claritate
maxima, plan paralel cu suprafata senzorului. Din punctul in care cade planul de focus, claritatea elementelor
descreste logaritmic, si in general este acceptabila pe o distanta denumita DOF
(depth of field), o treime in fata subiectului si doua treimi in spatele
acestuia. DOF-ul este o notiune complexa ce depinde de diafragma, distanta
focala a obiectivului si distanta de focalizare.
Desi am avut intentia sa scriu cat mai multe despre focalizare, ce
este, cum se face, de ce se face etc etc, cititnd cele doua articole din link-urile de
mai jos am renuntat. Niciodata nu am sa pot face o treaba mai buna ca cea din
aceste articole. Vi le recomand cu cea mai mare incredere, chiar si celor care
au aparate foto alta marca.
Bibliografie
Mai jos sunt prezentate paginile de unde am luat informatii, cu mentiunea ca imi cer scuze daca am omis ceva:
http://www.webdesignbox.ro/parametrii-unei-fotografii
http://www.fotodex.ro/index.php?p=caut
http://georgestanciu.com/fotografie/senzor-de-imagine/
http://georgestanciu.com/fotografie/senzor-de-imagine/
Aparatul de fotografiat
Cel mai simplu aparat de fotografiat este o cutie opaca (camera obscura), cu un orificiu minuscul pe una din fete, pe fata opusa formandu-se imaginea. Desi foarte rudimentar, acest procedeu de fotografiere inca se mai utilizeaza si poarta denumirea de “pinhole photography”.
Oricat a avansat tehnica in ultimii
ani, aparatele de fotografiat au aceleasi componente de baza:
- corpul aparatului (camera obscura)
- obiectivul
- diafragma
- obturatorul
- vizorul
- senzorul
Corpul aparatului este foarte important sa fie complet izolat, astfel incat
sa nu permita intrarea luminii in interior, cu exceptia celei care intra prin
obiectiv si e destinata impresionarii senzorului. Corpul este proiectat conform
unor principii ergonomice, astfel incit sa permita accesul usor si rapid la
facilitatile aparatului.
Obiectivul este un dispozitiv optic format dintr-un ansamblu de
lentile care permite accesul luminii in aparat si focalizeaza imaginea pe
senzor. Obiectivul nu proiectează o imagine reală, imaginea obținută este cu
capul în jos și de la stânga la dreapta, deformata de ansamblul optic și
mărginită de suprafața de proiecție. De asemenea este elementul care determina
in foarte mare masura claritatea si calitatea imaginii finale. Caracteristicile
definitorii ale obiectivelor sunt distanta focala si luminozitatea.
Distanta focală este distanta in milimetri de la centrul optic al
obiectivului pana la planul de focalizare, calculată când subiectul este la
+infinit.
Distanta focala este de multe ori
confundată cu unghiul de cuprindere al obiectivului. De fapt valoarea distantei
focale defineste unghiul de cuprindere, campul de profunzime si magnificarea.
Unghiul de cuprindere este determinat de distanta focală, mărimea proiecţiei
obiectivului şi mărimea senzorului/materialului fotosensibil folosit.
In functie de distanta focala,
obiectivele se impart in:
- superangulare, cu distanta focala pana in 40mm;
- obiective normale, cu distanta focala in jur de 50mm (focala aproximativ egala cu diagonala formatului pe care sunt folosite. Aceasta este de ~43m in cazul formatului FX si de ~29 mm in cazul formatului DX);
- teleobiective, cu distanta focala peste 70mm.
Luminozitatea reprezinta deschiderea maxima a diafragmei obiectivului.
Este considerat luminos un obiectiv cu diafragme peste 2,8; diafragmele maxime
folosite uzual sunt 1,4 si 1,2 dar exista si obiective de luminozitate 1 (
adica raportul intre marimea diafragmei si distanta focala e 1/1)
Vizorul este un subansamblu optic
sau electronic ce permite vizualizarea imaginii inainte de a fi inregistrata
pesenzor , permitand controlarea compozitiei si, in functie de tipul
aparatului, a claritatii.
In functie de tipul de vizor,
aparatele se impart in:
- aparate foto cu vizare prin obiectiv (SLR – Single Lens Reflex) – cu ajutorul unei oglinzi, care se ridica in momentul expunerii, fotograful poate vedea exact imaginea care se va inregistra pe senzor
- aparate foto cu vizare laterala – vizorul este separat de obiectiv, ceea ce creeaza probleme la fotografierea unui subiect apropiat. In acest caz, imaginea care apare in vizor difera usor ca incadrare fata de imaginea care se inregistreaza pe film, fenomen denumit “eroare de paralaxa”.
Categorii de aparate foto
1. Aparatele point-and-shoot sunt aparate
de fotografiat compacte, usor de utilizat si destul de ieftine. Aproape
toate aceste aparate de fotografiat digitale prezinta modul de expunere
automat, dar exista si aparate de fotografiat cu mod de expunere manual.
2. Aparatele de fotografiat DSLR
sunt destinate in primul rand specialistilor datorita performantelor
superioare. Numele DSLR (Digital Single Lens Reflex) se refera la modul de
functionare al aparatului de fotografiat: o oglinda si o pentaprisma sau o
pentaoglinda dirijeaza lumina prin obiectiv spre vizor. In momentul
declansarii, oglinda se rabateaza pentru a lasa lumina sa ajunga la senzorul
aparatului de fotografiat.
3. Aparatele de fotografiat
semi-compacte (bridge) preiau din caracteristicile aparatelor foto
prezentate mai sus: dimensiunile si comenzile sunt asemanatoare cu cele ale
aparatelor de fotografiat DSLR mici, dar ca sistem de functionare sunt similare
aparatelor foto compacte (lentilele nu pot fi schimbate).
Senzori de imagine
Aparatele
fotografice clasice folosesc filmul fotografic pentru a capta imaginea.
Camerele foto digitale însă folosesc un aşa numit "senzor de
imagine". Aceste cipuri de silicon conţin milioane de diode fotosenzitive,
numite puncte (pixeli). În momentul scurt în care obturatorul se deshide,
fiecare punct înregistrează intensitatea luminii care îl atinge. Apoi
intensitatea luminii înregistrată de fiecare punct este memorată ca o serie de
numere, pentru a putea reda ulterior imaginea capturată. Fotografiile digitale
sunt compuse din sute de mii sau milioane de pixeli
Cei mai cunoscuti senzori sunt
senzorii de imagine CCD (charge coupled device) si CMOS
(complementary metal oxide semiconductor).
Intr-un senzor CCD, incarcatura
electrica a fiecarui pixel este transferata printr-un numar limitat de noduri
(deseori doar unul) pentru a fi convertita in voltaj, stocata temporar si
trimisa in afara senzorului ca semnal analogic. Astfel toata suprafata
pixelului poate fi folosita pentru captarea luminii si uniformitatea
raspunsului (un factor cheie in calitatea imaginii) este mare.
Intr-un senzor CMOS fiecare pixel
are propriul circuit care transforma incarcatura electrica in voltaj, iar
deseori senzorul include circuite de amplificare, de corectare a zgomotului si
de digitizare, astfel incat acesta sa produca direct informatie digitala. Toate
acestea maresc complexitatea senzorului si reduc suprafata disponibila pentru
captarea luminii. Si pentru ca fiecare pixel face propriile transformari,
uniformitatea raspunsului este scazuta. Dar senzorul poate fi proiectat cu mai
putine circuite externe.
Atat senzorii CCD cat si CMOS ofera
o calitate a imaginii excelenta atunci cand sunt produsi la standarde ridicate.
In mod traditional, CCD-urile au fost cele care au stabilit nivelurile de
performanta in aplicatiile fotografice, stiintifice si industriale care
necesitau imagini de cea mai inalta calitate fara sa tina cont de marimea
totala a sistemului de captare a imaginii. Senzorii CMOS ofera o integrare mai
mare (mai multe functii pe senzor), un consum de energie redus si posibilitatea
de a avea siteme de captare a imaginii mai mici.
Ce reprezinta megapixelii la un aparat de fotografiat
digital ?
In imaginilor digitale, un pixel (sau un element de imagine) este cel mai
mic element de pe ecran, el fiind unitatea de baza care creaza imaginea. Pixeli
sunt in mod normal, aranjati intr-o grila bidimensionala (rezolutie), si sunt
adesea reprezentati folosind puncte sau patrate. Fiecare pixel are propria
adresa ce corespunde coordonatelor sale.
Un megapixel (MP sau Mpx) este format dintr-un milion de pixeli, si este un
termen utilizat pentru a exprima numarul de elemente (pixeli) pe care le
afiseaza senzorul de imagine al aparatelor foto digitale pe display.
De exemplu, o camera cu un senzor ce poate surprinde imaginea la o
rezolutie de 2048 × 1536 pixeli se spune ca are "3.1 megapixeli"
(2048 × 1536 = 3145728).
De cati megapixeli ai
nevoie?
In anul 2000,
raspunsul la aceasta intrebare a fost "mai mult, este intotdeauna mai
bine." In zilele noastre, raspunsul este "daca trebuie sa intrebi, ai
suficienti."
Daca vrei sa printezi
pozele la dimensiunea unui album foto, sa le postezi online sau sa le trimiti
pe e-mail, 5 megapixeli sint suficienti.
Chiar si cele mai
ieftine camere foto digitale de pe piata au de obicei, la pachet, 8 sau
mai multi megapixeli pe senzor. Astfel se pot produce printuri superbe pana la
formate de 15x21 cm.
Dimensiunea fizica si
calitatea senzorului de imagine, impreuna cu optica corespunzatoare joaca un
rol mult mai mare in calitatea imaginii decat megapixelii, asa ca nu te lasa
pacalit de ideea ca mai multi megapixeli va produce fotografii mai bune.
Aparatele foto
compacte si cele semi-compacte
au un dezavantaj pe masura ce numarul megapixelilor creste: zgomotul de
imagine. Comparativ cu aparatele de fotografiat DSLR, senzorul aparatelor
foto compacte este foarte mic. Oferind mai multi megapixeli, dar folosind
acelasi spatiu, acestia trebuie sa fie micsorati, ajungand sa fie mai putin
sensibili la lumina, ceea ce face ca procesorul aparatului sa lucreze cu un
semnal slab, pe care trebuie sa il amplifice. La un nivel al sensibilitatii mai
mic decat ISO 100, apare zgomotul de imagine, sesizabil mai ales in conditii
slabe de iluminare.
In concluzie, daca nu
folosesti aparatul pentru a realiza fotografii la dimensiunea unui poster sau
panou, orice aparat de fotografiat digital modern are o rezolutie
suficienta.
Full frame / DX / APS-C
Unitatea de referinta in domeniul
dimensiunilor senzorilor de imagine folositi in aparatura foto digitala
actuala, este marimea unui cadru al filmului clasic de 35mm, si anume 36x24 mm
cu diagonala de 43,3 mm.
In aparatele DSLR, suprafata senzorilor este de circa 40% - 100% din suprafata filmului de 35 mm (numit in mod uzual full frame). Aparatele compacte folosesc insa senzori cu mult mai mici dar avand deobicei aceeasi rezolutie, de unde si diferentele importante de calitate a imaginii, in special in ceea ce priveste zgomotul de imagine si Dynamic Range.
Raportul dintre diagonala senzorului full frame si diagonala senzorului de imagine mai mic reprezinta factorul de crop. Acesta se foloseste pentru a exprima dimensiunea unui senzor de imagine relativ la senzorul full frame (ex. senzor cu factor de crop 1,5X ).
In aparatele DSLR, suprafata senzorilor este de circa 40% - 100% din suprafata filmului de 35 mm (numit in mod uzual full frame). Aparatele compacte folosesc insa senzori cu mult mai mici dar avand deobicei aceeasi rezolutie, de unde si diferentele importante de calitate a imaginii, in special in ceea ce priveste zgomotul de imagine si Dynamic Range.
Raportul dintre diagonala senzorului full frame si diagonala senzorului de imagine mai mic reprezinta factorul de crop. Acesta se foloseste pentru a exprima dimensiunea unui senzor de imagine relativ la senzorul full frame (ex. senzor cu factor de crop 1,5X ).
NIKON foloseste doua tipuri de
senzori:
- Nikon DX, cu dimensiunea 23,6mm X 15,8mm (factor de crop 1,5X).
- Nikon FX, cu dimensiunea 36mm X 24mm(factor de crop 1X – full frame)
CANON foloseste trei tipuri de
senzori:
- Senzorul APS-C, cu dimensiunea 14,8mm X 22,2mm(factor de crop 1,6X). DSLR-uri Canon cu senzor APS-C: Canon 7D, Canon 20D, Canon 30D,
- Senzorul APS-H, cu dimensiunea 28,7m X 19,1mm(factor de crop 1,3X). DSLR-urile Canon cu senzor APS-H sunt cele din seria profesionala 1D: Canon 1D, Canon 1D Mk II, Canon 1D Mk III
- Senzorul full frame, cu dimensiunea aproximativ 36mm X 24mm(factor de crop: 1). DSLR-uri Canon full frame sunt: Canon 5D, Canon 1Ds Mark II, Canon 1Ds Mark II.
Pentax, Konica Minolta(Sony α),
folosesc un senzor cu aceleasi dimensiuni ca senzorul DX de la Nikon: 23,6mm X
15,8mm (factor de crop 1,5X)
Olympus, Fuji si Kodak folosesc
acelasi senzor, cu dimensiunea 17,3mm X 13,0mm (factor de crop 2X)
Bibliografie
Mai jos sunt prezentate paginile de unde am luat informatii, cu mentiunea ca imi cer scuze daca am omis ceva:
http://www.redfile.ro/aparatul-de-fotografiat-definitie-si-componente.html
http://www.fotodex.ro/index.php?p=caut
http://georgestanciu.com/fotografie/senzor-de-imagine/
http://georgestanciu.com/fotografie/factorul-de-crop/
http://www.fotodex.ro/index.php?p=caut
http://georgestanciu.com/fotografie/senzor-de-imagine/
http://georgestanciu.com/fotografie/factorul-de-crop/
No comments:
Post a Comment